Ahlstromille merkittävä läpimurto Pohjois-Amerikan annoskahvimarkkinoilla

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 26.9.2016 klo 10.00

Ahlstromille merkittävä läpimurto Pohjois-Amerikan annoskahvimarkkinoilla

Ahlstrom on solminut monivuotisen kompostoituvien annoskahvimateriaalien toimitussopimuksen. Sopimus on yhtiölle merkittävä läpimurto nopeasti kasvavilla annoskahvimarkkinoilla Pohjois-Amerikassa.

Sopimuksen mukaan Ahlstrom toimittaa maissitärkkelyksestä valmistettavaa polymaitohappo (PLA) -pohjaista kompostoituvaa tuotetta Club Coffeelle, joka on  kanadalainen kahvipaahtimo ja  -pakkaaja. Laadukkaan kahvin valmistaminen vaatii materiaaleilta hyviä paineenkestävyys- ja  suodatusominaisuuksia. Tämän saavuttamiseksi biopolymeeriin on lisätty myös muita luonnon kuituja. Club Coffeen palkitut PurPod100(TM)-kahvikapselit valmistetaan tästä Ahlstromin tuottamasta materiaalista.

"Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöstämme alalla laadusta ja innovaatioista tunnetun Club Coffeen kanssa," kertoo Ahlstromin Specialties-liiketoiminta-alueen johtaja Omar Hoek. "Sitoutunut tiimimme on tehnyt paljon työtä tämän saavutuksen eteen, ja se on erittäin hyvä esimerkki miten haemme kasvua uusien innovatiivisten tuotteiden avulla strategiamme mukaisesti."

Club Coffeen PurPod100(TM)-tuote voitti hiljattain Yhdysvaltojen muoviteollisuuden myöntämän  biopolymeerien innovaatiopalkinnon. Ratkaisu tarjoaa kuluttajille tuotteen, joka hajoaa täysin teollisissa kompostoreissa jopa viidessä viikossa. Vuosina 2011-2015 Yhdysvaltojen annoskahvien kuluttajamarkkinat kasvoivat 319 prosenttia ja vuonna 2015 ne saavuttivat noin 4,6 miljardin dollarin rajan.

Ahlstrom valmistaa PLA-pohjaisia materiaaleja, joista voi myös valmistaa teepusseja ja muita elintarvikepakkauksia, Chirnsiden tehtaallaan Isossa-Britanniassa.

Lisätietoja:
Omar Hoek
Specialties-liiketoiminta-alueen johtaja
Puh. +33 47 4573664

Ahlstrom lyhyesti
Ahlstrom tuottaa innovatiivisia kuitupohjaisia materiaaleja tuoden toiminnallisuutta arkeen. Olemme sitoutuneet kasvattamaan ja luomaan arvoa sidosryhmille tuottamalla suorituskykyisimpiä kuitupohjaisia materiaaleja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän sovelluksissa, kuten suodattimissa, terveydenhuollon kankaissa, laboratorio- ja bioteknologiasovelluksissa, tapeteissa ja teipeissä sekä elintarvike- ja juomapakkauksissa. Vuonna 2015 Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 300 työntekijää palvelevat asiakkaita 22 maassa. Ahlstromin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoja saa osoitteesta www.ahlstrom.com/fi.

Lisätietoja englanniksi Club Coffeesta löytyy verkkosivuilta www.clubcoffee.ca.